Czy możemy dodatkowo wspierać dzieci w rozwoju i nabywaniu kompetencji w obszarze integracji sensorycznej? Tak, dzięki nauce gry na pianinie 🙂
Jak dowodzą badania, które przeprowadziła mgr Alicja Olszewska wraz ze współpracownikami z Instytutu Biologii Doświadczalnej im. Marcelego Nenckiego PAN w Warszawie, nauka gry na tym instrumencie zwiększa neuroplastyczność mózgu, powodując różnorodne zmiany w aktywności obszarów odpowiedzialnych za pamięć, ruch i przetwarzanie informacji sensorycznych.
Gra na pianinie początkowo bardzo aktywizuje obszary mózgu związane z pamięcią, integracją informacji zmysłowych i przetwarzaniem ruchu, w tym korę słuchową zaangażowaną w przetwarzanie dźwięków oraz korę motoryczną zaangażowaną w planowanie i wykonywanie ruchów.
W trakcie nauki aktywność kory słuchowej pozostaje na stałym poziomie, w przeciwieństwie do kory ruchowej, której aktywność z czasem maleje. Oznacza to nic innego, jak optymalizację pracy tego obszaru mózgu w miarę nabywania nowych umiejętności.
Podobne procesy zachodzą w móżdżku, który koordynuje ruch oraz w części kory ciemieniowej, która integruje różne rodzaje informacji sensorycznych. Naukowcy odkryli także zwiększoną aktywację hipokampu odpowiedzialnego za pamięć oraz zwojów podstawy mózgu – głębokich struktur mózgu zaangażowanych w inicjowanie i kontrolowanie ruchów dowolnych.
Nauka gry na pianinie prowadzi do zaangażowania mózgowych struktur wyższego rzędu, związanych z postrzeganiem, łączeniem informacji, z pamięcią, ale też z konsolidacją różnych elementów, np. słuchowego z ruchowym. Warto więc wprowadzić ją jako dodatkowy element terapii integracji sensorycznej.
Autor: Urszula Broniszewska, Terapeuta SI