KONCENTRACJA to zjawisko polegające na skupieniu uwagi i skierowaniu jej na określony przedmiot, zagadnienie, wydarzenie, sytuację czy zjawisko. Jest to kluczowy czynnik, który umożliwia efektywne wykonanie jakiejś pracy – zarówno umysłowej, jak i fizycznej. Im wyższy poziom koncentracji, tym większa efektywność! Umiejętność skupienia się na jednym zadaniu i wykonywanie go, aż do ukończenia, to jedna z najistotniejszych cech każdego człowieka sukcesu! Koncentracja polega na zdolności do wybiórczego skupiania się na części bodźców, tych, które są istotne dla realizacji zadania, którego aktualnie się podjęliśmy. Zarówno dzieci jak i dorośli mogą poprawić poziom koncentracji.
Umiejętność koncentracji ćwiczyć można od pierwszych miesięcy życia – oczywiście podczas zabawy z pomocą różnych narzędzi np. zabawki manipulacyjne i wszystkie inne, które angażują uwagę. Trzeba „podążać” za dzieckiem, gdyż ma ono naturalna ciekawość badania świata – ciekawi je np. różne faktury, elementy szeleszczące, obracające się, błyszczące itp. Kilkulatka można już zachęcić do bardziej wymagających zabaw!
Bodźcem do rozpoczęcia tego typu ćwiczeń powinny być dla rodziców zwłaszcza sytuacje, w których dziecko:
- szybko się zniechęca – nie potrafi zająć się czymś na dłużej, szybko się nudzi i męczy, nie chce kontynuować zabaw i zadań;
- pracuje wolno – znacznie wolniej niż wymaga tego konkretna czynność lub zadanie, nie może go wykonać „na raz”, musi robić sobie przerwy;
- jest nieuważne – co prawda podchodzi do zadania i stara się je wykonać jak najszybciej, ale kosztem licznych błędów, których nie zauważa;
- jest rozkojarzone – sprawia wrażenie zamyślonego, rozmarzonego, jego tok myślenia co chwila odbiega od wyznaczonego dla konkretnego zadania.
- Przeskakuje z jednej aktywności na drugą i nie kończy tej pierwszej- takie ważnienie jakby wciąż zmieniało zdanie.
Oczywiście trzeba pamiętać, że każdemu zdarzają się spadki koncentracji. Ponadto zdolność do koncentracji uwagi wzrasta wraz z wiekiem.
Czasem obniżony poziom koncentracji uwagi u dzieci jest spowodowany trudnościami w zakresie prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, zaburzeniami rozwojowymi lub uszkodzeniami struktur mózgowych np. po udarze, czy wadami genetycznymi. Rehabilitacja terapeutyczna oczywiście nie da w takich przypadkach całkowitego wyleczenia, ale zdecydowanie pozytywnie wpłynie na jego życie.
„Bawiąc się, dziecko uczy się poruszać w świecie właśnie dlatego, że robi na niby to, co później będzie musiało robić naprawdę.” Umberto Eco
W naszej poradni ćwiczenia koncentracji uwagi to specjalnie dobrany dla każdego dziecka rozwijającego się w normie jak i z opóźnieniem program terapeutyczny uwzgledniający umiejętności, zainteresowania oraz wiek pacjenta. Ćwiczenia są przeprowadzone w formie zabawy i terapia trwa 45 min – pakiet to minimum 20 spotkań, wtedy można mówić o podniesieniu poziomu koncentracji uwagi dziecka. Nasi specjaliści to doświadczeni terapeuci , pedagodzy specjalni, psychologowie.
Aneta Gotówko
logopeda, neurologopeda, pedagog specjalny,
terapeuta wczesnego wspomagania