Integracja Bilateralna

Metoda Integracji Bilateralnej została opracowana przez p. Sheilę Dobie OBE aby nieść pomoc dzieciom, nastolatkom i dorosłym ze specyficznymi trudnościami w nauce i/lub zachowaniu, a także tym osobom, które nie są w stanie w pełni realizować swojego potencjału. Odpowiada za koordynację i współpracę obu stron ciała w ruchu, a celem terapii jest stymulacja lub hamowanie układu motorycznego, sensorycznego, oraz manifestujące się nieprawidłowe zachowania u pacjenta. Indywidualnie przygotowany program ćwiczeń zachęca mózg do bardziej efektywnego i szybszego przetwarzania otrzymywanych bodźców, w efekcie wywołując szybszą reakcję adaptacyjną w stosunku do pojawiających się w codziennym życiu wyzwań. Czynności wymagające integracji bilateralnej to np. cięcie nożyczkami, kopanie piłki, szycie. Dzieci z problemami dwustronnej integracji często nie wykorzystują w pełni swoich możliwości; nie mają wykształconej dominacji ręki, często towarzyszą im zaburzenia posturalno – okoruchowe, mają problem z ruchami dwustronnymi, przekraczaniem linii środka, odróżnieniem strony prawej i lewej, koordynacją ruchową, wykazują niezborność ruchową, niemożność wykonywania niezależnych czy naprzemiennych ruchów. Trudności z integracją bilateralną mogą potęgować takie problemy jak: niezrozumienie instrukcji, problemy z czytaniem, pisaniem czy mówieniem.

Program Integracji Bilateralnej powstał zarówno dla dzieci jak i dorosłych  w celu usprawnienia koordynacji motoryki dużej, kontroli mięśni odpowiedzialnych za motorykę małą, równowagi i kontroli posturalnej.  Dla wielu osób u  których występuje opóźnienie rozwoju, w tym dzieci z dysleksją, dyspraksją, zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ADHD.

Opracowano to w taki sposób, aby dostarczyć  stymulacji taktylnej, słuchowej i wzrokowej, co zapewni im narzędzia niezbędne do lepszego zachowania, wyników w szkole, zdrowia i samopoczucia. Da im lepszą sposobność do podnoszenia swoich osiągnięć naukowych i może być krokiem w dobrym kierunku w mobilizowaniu do aktywności fizycznej w latach szkolnych i później w dorosłym życiu. Będzie to sprzyjać zdrowszemu stylowi życia i zwiększeniu szans na  optymalny rozwój z perspektywy uczenia się i zachowania.

Jeśli ćwiczenia są wprowadzane stopniowo i ostrożnie, to program dwustronnej integracji:

  • poprawa u dziecka świadomość ciała (schemat ciała w przestrzeni)
  • poprawa równowagi statycznej i dynamicznej
  • lepsza kontrola postawy
  • lepsza współpraca między półkulami
  • poprawa współpracy ciała w obrębie góra – dół, lewo-prawo, przód-tył
  • poprawa poczucia kierunku
  • poprawa pamięci sekwencyjnej i planowania ruchu
  • automatyzacja ruchu
  • jest możliwa wielozadaniowość
  • poprawa funkcji fizycznych, umiejętności poznawczych, percepcji, uwagi, pamięci
  • wzrost pewności siebie, poczucie własnej wartości i motywacji 

Ćwiczenia Integracji Bilateralnej są skutecznym narzędziem poprawy współpracy międzypółkulowej, ale także uzupełnieniem terapii ruchowych takich jak Integracja Sensoryczna. 

Ernest Krajewski
terapeuta Integracji Sensorycznej,
terapeuta programu szkolnego Integracji Bilateralnej