Metoda Integracji Bilateralnej została opracowana przez p. Sheilę Dobie OBE aby nieść pomoc dzieciom, nastolatkom i dorosłym ze specyficznymi trudnościami w nauce i/lub zachowaniu, a także tym osobom, które nie są w stanie w pełni realizować swojego potencjału. Odpowiada za koordynację i współpracę obu stron ciała w ruchu, a celem terapii jest stymulacja lub hamowanie układu motorycznego, sensorycznego, oraz manifestujące się nieprawidłowe zachowania u pacjenta. Indywidualnie przygotowany program ćwiczeń zachęca mózg do bardziej efektywnego i szybszego przetwarzania otrzymywanych bodźców, w efekcie wywołując szybszą reakcję adaptacyjną w stosunku do pojawiających się w codziennym życiu wyzwań. Czynności wymagające integracji bilateralnej to np. cięcie nożyczkami, kopanie piłki, szycie. Dzieci z problemami dwustronnej integracji często nie wykorzystują w pełni swoich możliwości; nie mają wykształconej dominacji ręki, często towarzyszą im zaburzenia posturalno – okoruchowe, mają problem z ruchami dwustronnymi, przekraczaniem linii środka, odróżnieniem strony prawej i lewej, koordynacją ruchową, wykazują niezborność ruchową, niemożność wykonywania niezależnych czy naprzemiennych ruchów. Trudności z integracją bilateralną mogą potęgować takie problemy jak: niezrozumienie instrukcji, problemy z czytaniem, pisaniem czy mówieniem.
Program Integracji Bilateralnej powstał zarówno dla dzieci jak i dorosłych w celu usprawnienia koordynacji motoryki dużej, kontroli mięśni odpowiedzialnych za motorykę małą, równowagi i kontroli posturalnej. Dla wielu osób u których występuje opóźnienie rozwoju, w tym dzieci z dysleksją, dyspraksją, zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ADHD.
Opracowano to w taki sposób, aby dostarczyć stymulacji taktylnej, słuchowej i wzrokowej, co zapewni im narzędzia niezbędne do lepszego zachowania, wyników w szkole, zdrowia i samopoczucia. Da im lepszą sposobność do podnoszenia swoich osiągnięć naukowych i może być krokiem w dobrym kierunku w mobilizowaniu do aktywności fizycznej w latach szkolnych i później w dorosłym życiu. Będzie to sprzyjać zdrowszemu stylowi życia i zwiększeniu szans na optymalny rozwój z perspektywy uczenia się i zachowania.
Jeśli ćwiczenia są wprowadzane stopniowo i ostrożnie, to program dwustronnej integracji:
- poprawa u dziecka świadomość ciała (schemat ciała w przestrzeni)
- poprawa równowagi statycznej i dynamicznej
- lepsza kontrola postawy
- lepsza współpraca między półkulami
- poprawa współpracy ciała w obrębie góra – dół, lewo-prawo, przód-tył
- poprawa poczucia kierunku
- poprawa pamięci sekwencyjnej i planowania ruchu
- automatyzacja ruchu
- jest możliwa wielozadaniowość
- poprawa funkcji fizycznych, umiejętności poznawczych, percepcji, uwagi, pamięci
- wzrost pewności siebie, poczucie własnej wartości i motywacji
Ćwiczenia Integracji Bilateralnej są skutecznym narzędziem poprawy współpracy międzypółkulowej, ale także uzupełnieniem terapii ruchowych takich jak Integracja Sensoryczna.
Ernest Krajewski
terapeuta Integracji Sensorycznej,
terapeuta programu szkolnego Integracji Bilateralnej