Piąty i szósty rok życia to czas wzmocnienia nabytych wcześniej umiejętności. Doskonalenie ich przez dzieci umożliwia im częściowe samodzielne funkcjonowanie. Potrafią rozmawiać z rówieśnikami i dorosłymi oraz komunikować swoje uczucia.
Duża motoryka:
W piątym i szóstym roku życia następuje duża aktywność ruchowa dzieci. Rozszerza się także ich wachlarz umiejętności. W tym wieku często uczą się jeździć na nartach/łyżwach, tańczyć, pływać oraz jeździć na dwukołowym rowerze. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ wzrasta siła i koordynacja ruchów. Dodatkowo powinna pojawić się zdolność powtarzania sekwencji ruchowych (jest to umiejętność bardzo ważna dla dalszego rozwoju mowy dziecka).
Ćwiczone do tej pory aktywności stają się dla pięcio- i sześciolatków bardzo łatwe i wykonywane są automatycznie. Dziecko potrafi już wchodzić oraz wbiegać na schody samodzielnie krokiem naprzemiennym, bez asekuracji. Stanie i skakanie na jednej nodze nie jest już trudne, dodatkowo potrafi robić to przy oczach zamkniętych. Dzieci sześcioletnie sprawnie pokonują tory przeszkód oraz skaczą ze skakanką.
Co moje dziecko powinno już potrafić?
- Tańczyć, pływać, jeździć na rowerze, łyżwach lub nartach itp.,
- Skakać ze skakanką,
- Powtarzać sekwencje ruchowe,
- Stać na jednej nodze z zamkniętymi oczami.
Motoryka mała:
W tym przedziale wiekowym doskonalą się umiejętności w zakresie samoobsługi. Dzieci potrafią samodzielnie ubrać się i rozebrać, zapiąć guziki, a niekiedy również zasznurować buty. Dziecko sześcioletnie potrafi wykonać wszystkie podstawowe czynności higieniczne samodzielnie – umie umyć twarz i ręce, wytrzeć się ręcznikiem, poczesać włosy, ubrać się i rozebrać z wszystkich części garderoby.
Doskonalą się także ruchy kończyn górnych podczas rysowania i pisania. Dzieci wykonują pierwsze rysunki tematyczne, na których zauważyć można wiele rozpoznawalnych cech przedstawionych elementów.
Co moje dziecko powinno potrafić?
- Tworzyć rysunki tematyczne,
- Wykonywać precyzyjne ruchy dłoni,
- Pełną samoobsługę,
- Zasznurować buty (obecnie granica została przesunięta o rok, ponieważ sznurowadła zastąpiły rzepy).
Praksja oralna:
Gdy dziecko osiąga szósty rok życia system fonetyczno-fonologiczny jest w pełni ukształtowany. Realizuje ono poprawnie wszystkie głoski, nawet ostatnią rozwojowo głoskę „r” oraz wypowiada poprawnie wszystkie sekwencje dźwięków, charakterystyczne dla mówionej polszczyzny.
Martyna Izbaner
fizjoterapeuta, terapeuta SI