Objawy spektrum autyzmu

Spektrum, czyli różnorodność. Jest to szerokie pojęcie, które swoim znaczeniem obejmuje różne zaburzenia autystyczne. Oznacza to, że objawy u każdej osoby mają nieco inne nasilenie i profil, czyli osoby w spektrum autyzmu mogą funkcjonować w bardzo różny sposób.

Objawy widoczne są w trzech sferach: komunikacji, interakcji społecznych oraz zachowania.

Zaburzenia występują we wszystkich wspomnianych wyżej sferach łącznie, co ważne: żadna osoba w spektrum autyzmu nie przejawia wszystkich tych zachowań, ale tylko niektóre z nich.

  • Możliwe objawy w sferze komunikacji:

– niewykształcona mowa

– brak reakcji na swoje imię

– brak próby zainteresowania rodzica tym co je ciekawi

– dziecko unika, nie nawiązuje kontaktu wzrokowego

– dziecko mówi nietypowym tonem głosu lub z nietypowym rytmem mowy

– mówi o sobie w 3 osobie

– powtarza słowa lub zdania

– wypowiedzi sprawiają wrażenie nieadekwatnych do sytuacji

– dziecko ma trudność w komunikowaniu potrzeb

– nie uwzględnia w mowie form, wypowiada wyrazy w niepoprawnej formie gramatycznej

– bierze wypowiedzi zbyt dosłownie- nie rozumie poczucia humoru, metafor, ironii

– ma trudność z odczytaniem mimiki twarzy, gestów i tonu głosu innych osób

– wykonuje tylko nieliczne gesty w celach komunikacyjnych

– brak wskazywania palcem na interesujące go przedmioty lub wydarzenia

  • Objawy w sferze interakcji społecznych:

– dziecko nie odwzajemnia uśmiechów i ekspresji twarzy rodzica

– nie okazuje wzajemności w interakcji z innymi

– wydaje się nie być zainteresowane ludźmi

– nie naśladuje

– nie potrafi inicjować kontaktu, zdobywać przyjaciół, bawić się wspólnie

– nie bawi się „na niby”

– nie używa zabawek w kreatywny sposób

– nie dzieli się swoimi osiągnięciami, zainteresowaniami

– nie zwraca uwagi na przedmioty, na które patrzy rodzic, lub które rodzic wskazuje

– nie pokazuje przedmiotów innej osobie

  • Objawy w sferze zachowania:

– dziecko jest przywiązane do rytuałów i zwyczajów

– ma trudność z adaptacją do zmian w środowisku lub w planie, protestuje na zmiany w codziennej rutynie

– powtarza jedno lub kilka wzorców zainteresowań, odbiegających od normy przyjętej dla danego wieku rozwojowego

– powtarza pewne sekwencje ruchowe

– uporczywie zajmuje się przedmiotami z pominięciem ludzi, preferuje zabawę samotną

– wielokrotnie powtarza takie ruchy jak trzepotanie rękami, kręcenie się wokół własnej osi

– jest zainteresowane wąską dziedziną wiedzy, której poświęca wiele czasu i uwagi

– dziecko zachowuje się w nietypowy, powtarzalny lub zrytualizowany sposób, może to dotyczyć sposobu poruszania się, chodzenia, mówienia

– spędza dużo czasu na specyficznym układaniu przedmiotów, koncentruje się na ich specyficznych częściach, obserwuje je, wprawia przedmioty w ruch

– często w zmieniony sposób dzieci odbierają i przetwarzają bodźce sensoryczne z otoczenia

Jeśli dostrzegasz niektóre z wymienionych zachowań u swojego dziecka, warto udać się do specjalisty na konsultację i diagnozę.

W naszym Centrum oferujemy diagnozę w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu. Proces diagnostyczny jest prowadzony przez zespół doświadczonych diagnostów, których misją jest pomoc dziecku i jego rodzinie. Wykorzystujemy różne metody i narzędzia specjalnie dostosowane do konkretnej osoby, która zgłasza się do nas po pomoc.

Anna Koszałka
psycholog, diagnosta ADOS 2
trener umiejętności społecznych