Czym jest terapia ręki?
To nic innego jak praca nad poprawą precyzji ruchu ręki, dłoni oraz palców. Terapia dostarcza wrażeń dotykowych czucia głębokiego oraz powierzchniowego. Zadania wykonywane w toku terapii mają na celu wypracowanie prawidłowego chwytu pisarskiego, a także poprawę koordynacji między dłońmi, która ważna jest np. w wykonywaniu czynności samoobsługowych.
Zanim jednak dziecko zacznie uczęszczać na zajęcia z terapii ręki terapeuta przeprowadza diagnozę, która ma na celu zidentyfikowanie trudności. Oceniana jest postawa dziecka, ułożenie obręczy barkowej, a także miednicy, która wpływa na jakość pracy ręki.
Pod uwagę zostaje brana także sprawność samoobsługowa, chwyt pisarski oraz umiejętności grafomotoryczne.
Po badaniu diagnostycznym terapeuta omawia zebrane informacje z rodzicami, a następnie tworzy plan terapii ręki dobrany pod indywidualne potrzeby dziecka.
Terapia ręki wskazana jest dla dzieci, które:
- mają trudności z samoobsługą (ubieraniem się, zapinaniem guzików, suwaka, wiązaniem sznurowadeł)
- z niechęcią wykonują zadania manualne, nie lubią ich lub mają trudność z ich wykonaniem (malowanie, rysowanie, wycinanie nożyczkami, lepienie z plasteliny)
- nie chcą dotykać faktur o różnej strukturze
- mają trudność z koordynacją obu rąk ( np. łapaniem piłki)
- nie lubią, nie chcą uczyć się nowych umiejętności
- zadania, w których ważna jest precyzja wykonują powoli bądź bardzo szybko i niedokładnie
- potrzebują stymulacji prioprioceptywnej, chwytają przedmioty bardzo mocno, siadają na dłoniach
- mają trudność z koordynacją wzrokowo-ruchową (np. układanie puzzli).
Weronika Damps
Terapeuta Integracji Sensorycznej
Terapeuta ręki