Czy chłopiec może bawić się lalkami a dziewczynka samochodami? 

To dla dziewczynek przeznaczony jest róż, dla chłopców błękit i niebieski. Dziewczynki mogą bawić się lalkami, natomiast dla chłopców przeznaczone są koparki, auta i szable.

Czy oby na pewno? 

Wiele rodziców z niepokojem spogląda kiedy ich dziecko niestereotypowo wybiera zabawki w ogólnym rozumieniu przeznaczone dla płci przeciwnej. Niekiedy spotyka się to ze sprzeciwem, jakoby miało to spowodować, iż nasze dziecko posiądzie w nadmiarze cechy męskie bądź damskie. Nic bardziej mylnego. 

W gabinecie psychologicznym lalki bardzo często są wykorzystywane do pokazywania dziecku wzorców zachowań. Uczymy tak dzieci poprawnych zachowań społecznych, empatii, emocji, współodczuwania oraz troski. Naturalnie lala przypisywana jest do dziewczynki ze względu na to, że to dziewczynka w przyszłości może zostać mamą. Stąd zabawy w rodzinę, dom, bobasa oraz wózek. Nie wiedzieć czemu tak bardzo boimy się odgrywania ról rodzicielskich przez chłopców. A to oni przecież również mogą zostać ojcami i dokładnie taki sam sposób jak dziewczynki rozwijać swoją troskę, opiekuńczość czy budować dialogi na wzór rodziny. 

Obawy rodziców głównie wynikają z lęku przed wpływem dziewczęcych zabawek na jego późniejsze cechy, najczęściej nazywane „mało męskimi”. Jednak jeżeli mielibyśmy ocenić opiekuńczość u dorosłych mężczyzn, jest ona postrzegana jako element dojrzałości emocjonalnej. Paradoksem jest to, że rodzice obawiają się o zabawę swoich synów lalkami i wózkami natomiast oczekują opieki, troski czy okazywania uczuć rodzeństwu, czy empatii wobec rówieśników. U młodego człowieka pojawia się w głowie konflikt — jak może okazywać uczucia wobec rodzeństwa, skoro wcześniej usłyszał, że jest to przeznaczone tylko i wyłącznie dla dziewczynek? 

Dzieci samoistnie powinny wybierać to co jest dla nich interesujące, w tym temacie nie powinny odczuwać, wstydu i lęku przed tym, że to, co lubią, jest dla nich ciekawe. Nie oceniajmy czy coś jest przeznaczone dla dziewczynek, czy dla chłopców. Tak jak dziewczynki mogą rozwijać swoje umiejętności konstrukcyjne w zabawie klockami tak chłopcy mogą uczyć się emocji i dialogu poprzez zabawę w dom. 

Sylwia Góral
psycholog dziecięcy, psychodietetyk