Wykorzystanie woreczków sensorycznych/obciążeniowych w zajęciach SI

Na temat możliwości, jakie dają woreczki sensoryczne spokojnie można by napisać małą encyklopedię. Ich zastosowanie jest tak szerokie i tak wielorakie, że w pomysłach ograniczeniem jest jedynie nasza wyobraźnia.

Ponieważ woreczki mogą posiadać różne wypełnienie – od gruboziarnistego po bardzo drobne, idealnie sprawdzają się jako zabawki stymulujące rozmaite zmysły (dotyk, słuch, wzrok, przedsionek, propriocepcję). Tak naprawdę ilu terapeutów, tyle pomysłów i zastosowań. Co też ważne z punktu widzenia rodzica – woreczki świetnie sprawdzą się w domu.  Nic bowiem nie stoi na przeszkodzie aby bawić się nimi razem z dziećmi także poza salą do terapii integracji sensorycznej. Tutaj również wachlarz zastosowań jest bardzo szeroki.

Wybierając woreczki warto zwrócić uwagę na kilka aspektów (czy są bezpieczne i nie rozpadną się podczas zabawy, czy można je prać?), ale zdecydowanie najważniejszy z nich to materiał z jakiego są wykonane (czy jest miły w dotyku, zróżnicowany, czy przezroczysty?). Dobrze jeśli nasze woreczki są  możliwie, jak najbardziej kolorowe i uszyte z różnych materiałów. Po drugie – wypełnienie – czy jest ono naturalne (kasza, groch, piasek) czy np. w środku znajdują się syntetyczne granulki?

Jest bardzo wiele firm, które mają w swojej ofercie woreczki sensoryczne. Część z nich oferuje nawet uszycie woreczków na zamówienie. Jeśli natomiast mamy czas i chęci możemy sami stworzyć swoje własne woreczki. Tu też z pomocą przychodzi Internet, który jest bogaty w pomysły i bez problemu podpowie nam, jak takie zabawki stworzyć samodzielnie.

Pamiętajmy, że najprostsze pomysły bardzo często są najlepsze i to co nam dorosłym wydaje się banalne i przereklamowane dla dziecka może być niesamowitą atrakcją. Tak też jest w przypadku woreczków sensorycznych. Te wydawało by się nieciekawe i mało skomplikowane pomoce potrafią sprawić dzieciom podczas zajęć niesamowitą frajdę.

Poniżej kilka propozycji zabaw z woreczkami sensorycznymi:

  • podrzucanie woreczków – dziecko siedzi na dużej piłce i podrzuca woreczek łapiąc go oburącz;
  • spacer sensoryczny – dziecko spaceruje po rozłożonych na podłodze woreczkach;
  • masaż – dziecko masuje siebie lub terapeutę różnymi woreczkami;
  • rozróżnianie dźwięków – nasłuchiwanie jakie dźwięki wydają woreczki w zależności od tego czym są wypełnione;
  • równowaga – dziecko spaceruje z woreczkiem na głowie, stara się utrzymać proste plecy i w taki sposób balansować ciałem,  by woreczek nie spadł mu z głowy;
  • rzut do celu – dziecko rzuca woreczkami do wyznaczonego celu;
  • poszukiwanie skarbów – woreczki są ukryte np. w basenie w piłkami i dziecko ma za zadanie odnaleźć wszystkie, zagubione „skarby”;
  • helikopter – dziecko jest umieszczone w helikopterze, woreczki są rozrzucone po sali (w zasięgu rąk dziecka) i młody człowiek ma zadanie zbierać je po kolei i odkładać do pojemnika;

Karolina Berger
terapeuta Integracji Sensorycznej, pedagog,
trener umiejętności społecznych

Zdjęcia woreczków firmy https://sensoric.pl/