W związku z tym, że zachowanie dzieci cierpiących na autyzm odbiega często od zachowań dobrze nam znanych i akceptowalnych społecznie może budzić w środowisku społecznym różne reakcje. U wielu dzieci dotkniętych autyzmem dostrzega się objawy zaburzeń w zakresie integracji sensorycznej.
Nieprawidłowe procesy rozwoju integracji sensorycznej w pewnej mierze mają wpływ na rozwój nieprawidłowego zachowania rzutującego na funkcjonowanie dzieci ze spektrum autyzmu w środowisku.
Wyróżnia się dwa typy dysfunkcji procesów SI u dzieci autystycznych:
I typ – zaburzenia rejestracji bodźców sensorycznych
Charakterystyczne zachowania dla tego typu zaburzeń to:
- Ignorowanie przez dziecko dźwięków uciążliwych
- Częsty brak reakcji na to co do nich mówimy
- Ignorowanie otoczenia
- Unikanie patrzenia w oczy
- Nie interesowanie się zabawkami
- Zwracanie uwagi na drobne szczegóły np. kawałek nitki czy plamka na podłodze
- Oczekują silnych wrażeń dotykowych
- Nie rejestrują często bodźców bólowych stąd uderzają siebie, innych. Kopią nie zdając sobie sprawy z tego, że to boli
II typ – zaburzenia modulacji sensorycznej
Charakterystyczne zachowania dla tego typu zaburzeń to:
- Niepewność grawitacyjna i nietolerancja ruchu- dzieci te są przerażone gdy ktoś usiłuje przekręcić je głową w dół, lub w inny sposób poruszać nimi w przestrzeni. Nie lubią huśtania, kręcenia się na karuzeli, wspinania się
- Nadwrażliwość na dotyk- dotyczy to szczególnie ludzi mało znanych ale również pewnych materiałów i przedmiotów o określonej strukturze
- Unikanie dotyku powierzchni stopami, chodzenie na palcach
- Niechęć do pokarmów o kleistej lub ziarnistej strukturze
Aby pomóc naszemu dziecku w odnalezieniu się w otaczającej go rzeczywistości poprawiając zachowanie i ogólne funkcjonowanie, niezbędne jest odpowiednie postępowanie terapeutyczne i odpowiedni dobór ćwiczeń i stymulacji “szytej na miarę”, dopasowanej do indywidualnych potrzeb naszych dzieci.
Izabela Kanclerz-Nowacka
Terapeuta Integracji Sensorycznej,
Provider Neuroflow, pedagog