Zacznijmy od najważniejszego – wywiad logopedyczny jest NIEZBĘDNYM ELEMENTEM DIAGNOZY LOGOPEDYCZNEJ/NEUROLOGOPEDYCZNEJ.
Ale dlaczego?
Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Jest on absolutnie konieczny i potrzebny do postawienia PRAWIDŁOWEJ diagnozy.
Logopeda/neurologopeda przed pierwszym spotkaniem z pacjentem MUSI poznać historię dziecka, co pozwoli zapoznać się kompleksowo i podejść holistycznie do każdego przypadku.
No dobrze, ale dlaczego logopeda/neurologopeda nie jest w stanie postawić prawidłowej diagnozy na podstawienie samego badania dziecka?
Ponieważ samo badanie pacjenta jest NIEWYSTARCZAJĄCE. Oczywiście terapeuta usłyszy, zobaczy nieprawidłowości, ale bez wywiadu nie będzie znał przyczyny występujących zaburzeń – a co za tym idzie? Nie postawi prawidłowej diagnozy i najzwyczajniej w świecie nie będzie umiał pomóc dziecku.
Wiemy już dlaczego wywiad jest tak ważną częścią diagnozy, więc sprawdźmy teraz o co będziemy pytani podczas konsultacji logopedycznej/neurologopedycznej.
Terapeuta będzie chciał dowiedzieć się najważniejszych rzeczy dotyczących:
- tego jak przebiegał czas przed zajściem w ciążę (jak wyglądał Twój tryb życia, odżywianie, ruch, praca, czas wolny, zdrowie);
- okresu ciąży (przyjmowane leki, opieka specjalistyczna i odbyte hospitalizacje, prowadzony tryb życia: ciąża “aktywna”, czy “leżąca”) są to bardzo ważne informacje, ponieważ przyjmowane leki, warunki stresogenne mogą mieć wpływ na rozwój maleństwa;
- przebiegu porodu i okresu połogu (poród przedwczesny, o czasie, ciąża przenoszona, czy wystąpiły komplikacje, poród naturalny, wspomagany czy cesarskie cięcie, punktacja Apgar, jak wyglądało karmienie dziecka w pierwszych dobach);
- rozwoju psychoruchowego dziecka (np. kiedy dziecko zaczęło siadać, chodzić, kiedy pojawiły się pierwsze zęby);
- rozwoju mowy (czy dziecko głużyło, gaworzyło, kiedy zaczęło mówić, pierwsze wyrazy, zdania);
- sposobu karmienia dziecka (piersią czy sztucznie, kiedy zostały wprowadzone pokarmy stałe i jakie, czy dziecko ma problemy z gryzieniem twardych pokarmów, czy ma problemy z połykaniem);
- częstości chorób dziecka (ważna jest informacja, jak często przechodzi infekcje górnych dróg oddechowych, czy ma nawyk oddychania ustami, czy śpi z otwartymi ustami i chrapie);
- chorób/wad wymowy występujących w rodzinie;
- tego, czy dziecko było lub jest pod opieką innego specjalisty;
- ROZWÓJ DZIECKA W CHWILI OBECNEJ + CO CIĘ NIEPOKOI.
Wszystkie te informacje pozwolą określić przyczynę zaburzenia i opracować skuteczny plan terapii.
Pamiętaj!
Logopedę/neurologopedę obowiązuje tajemnica lekarska, zatem wszystkie przekazane informacje zostają w gabinecie.
Magdalena Pękul,
logopeda