Wywiad logopedyczny – co to takiego i dlaczego jest tak WAŻNY?

Zacznijmy od najważniejszego – wywiad logopedyczny jest NIEZBĘDNYM ELEMENTEM DIAGNOZY LOGOPEDYCZNEJ/NEUROLOGOPEDYCZNEJ.

Ale dlaczego?

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Jest on absolutnie konieczny i potrzebny do postawienia PRAWIDŁOWEJ diagnozy.

Logopeda/neurologopeda przed pierwszym spotkaniem z pacjentem MUSI poznać historię dziecka, co pozwoli zapoznać się kompleksowo i podejść holistycznie do każdego przypadku.

No dobrze, ale dlaczego logopeda/neurologopeda nie jest w stanie postawić prawidłowej diagnozy na podstawienie samego badania dziecka?

Ponieważ samo badanie pacjenta jest NIEWYSTARCZAJĄCE. Oczywiście terapeuta usłyszy, zobaczy nieprawidłowości, ale bez wywiadu nie będzie znał przyczyny występujących zaburzeń – a co za tym idzie? Nie postawi prawidłowej diagnozy i najzwyczajniej w świecie nie będzie umiał pomóc dziecku.

Wiemy już dlaczego wywiad jest tak ważną częścią diagnozy, więc sprawdźmy teraz o co będziemy pytani podczas konsultacji logopedycznej/neurologopedycznej.

Terapeuta będzie chciał dowiedzieć się najważniejszych rzeczy dotyczących:

  • tego jak przebiegał czas przed zajściem w ciążę (jak wyglądał Twój tryb życia, odżywianie, ruch, praca, czas wolny, zdrowie);
  • okresu ciąży (przyjmowane leki, opieka specjalistyczna i odbyte hospitalizacje, prowadzony tryb życia: ciąża “aktywna”, czy “leżąca”) są to bardzo ważne informacje, ponieważ przyjmowane leki, warunki stresogenne mogą mieć wpływ na rozwój maleństwa;
  • przebiegu porodu i okresu połogu (poród przedwczesny, o czasie, ciąża przenoszona, czy wystąpiły komplikacje, poród naturalny, wspomagany czy cesarskie cięcie, punktacja Apgar, jak wyglądało karmienie dziecka w pierwszych dobach);
  • rozwoju psychoruchowego dziecka (np. kiedy dziecko zaczęło siadać, chodzić, kiedy pojawiły się pierwsze zęby);
  • rozwoju mowy (czy dziecko głużyło, gaworzyło, kiedy zaczęło mówić, pierwsze wyrazy, zdania);
  • sposobu karmienia dziecka (piersią czy sztucznie, kiedy zostały wprowadzone pokarmy stałe i jakie, czy dziecko ma problemy z gryzieniem twardych pokarmów, czy ma problemy z połykaniem);
  • częstości chorób dziecka (ważna jest informacja, jak często przechodzi infekcje górnych dróg oddechowych, czy ma nawyk oddychania ustami, czy śpi z otwartymi ustami i chrapie);
  • chorób/wad wymowy występujących w rodzinie;
  • tego, czy dziecko było lub jest pod opieką innego specjalisty;
  • ROZWÓJ DZIECKA W CHWILI OBECNEJ + CO CIĘ NIEPOKOI.

Wszystkie te informacje pozwolą określić przyczynę zaburzenia i opracować skuteczny plan terapii.

Pamiętaj!

Logopedę/neurologopedę obowiązuje tajemnica lekarska, zatem wszystkie przekazane informacje zostają w gabinecie.

Magdalena Pękul,
logopeda