Kiedy udać się do terapeuty Integracji Sensorycznej?

Czy moje dziecko ma zaburzenia Integracji Sensorycznej?

Integracja Sensoryczna to naturalny proces rozwoju w układzie nerwowym. Polega na tym, że mózg musi odebrać i przetworzyć wszystkie bodźce, które do niego docierają z ciała i z otoczenia. Gdy mózg prawidłowo je przetwarza i dziecko reaguje adekwatnie do siły bodźca, wtedy tego procesu  nie zauważamy. Problem pojawia się wtedy gdy  procesy te przebiegają nieprawidłowo.

Pełną diagnozę Integracji Sensorycznej wykonuje się od 4 roku życia. U dzieci młodszych ustalamy profil sensoryczny, który związany jest z procesem samoregulacji.

Zaburzenia sensomotoryczne dotyczą następujących układów: dotykowego, słuchowego, wzrokowego, smakowego, węchowego, propriocepcji i przedsionkowego.

Dysfunkcje  mogą być rozpoznawane u dzieci w normie intelektualnej, z trudnościami w uczeniu się, z niepełnosprawnością intelektualną i ruchową, z autyzmem, nadpobudliwością ruchową, dziecięcym porażeniem mózgowym, zespołem Downa.

 O zaburzeniach SI mówimy wtedy, gdy utrudniają one codzienne życie, hamują rozwój dziecka, utrudniają relacje społeczne i  funkcjonowanie rodziny.

Przede wszystkim zwracamy uwagę na: sen, samoregulację, jedzenie, dotyk, czucie głębokie, ruch, słuch, wzrok, emocje.

W przypadku małego dziecka problem możemy zgłosić pediatrze, neurologowi, fizjoterapeucie.

Objawów zaburzeń Integracji Sensorycznej może być bardzo dużo.

Wybrane objawy dysfunkcji, które mogą nas zaniepokoić:

  • Poszukiwanie bodźców, ściskanie, dociskanie, ocieranie, uderzanie, bicie, gryzienie, szczypanie, poszukiwanie mocnego fizycznego kontaktu
  • Trudności z koncentracją
  • Nieświadomość swojego ciała
  • Potykanie się, upadanie
  • Brak widocznej reakcji bólowej na urazy
  • Dotykanie wszystkich rzeczy, wkładanie wszystkiego do buzi
  • Duży lęk przed upadkiem, wysokością, oderwaniem nóg od podłoża
  • Duża ruchliwość utrudniająca codzienne funkcjonowanie
  • Wiercenie, skakanie, bieganie, wspinanie się i bycie w ciągłym ruchu
  • Wrażliwość na dźwięki
  • Wrażliwość na światło, bodźce wzrokowe, słaba uwaga wzrokowa, problem ze spostrzegawczością, trudności z wodzeniem wzrokiem, trudności z oceną odległości, w orientacji przestrzennej
  • Kłopoty w nabywaniu nowych umiejętności: jazda na rowerze, rzucanie i łapanie piłki
  • Problemy z oceną siły potrzebnej do wykonania zadania
  • Niezdarność w czynnościach samoobsługowych
  • Trudności z planowaniem motorycznym
  • Unikanie aktywności fizycznej, bierność
  • Podpieranie głowy, osuwanie się na krześle, niewłaściwe trzymanie przyrządu pisarskiego
  • Problemy z naśladowaniem ruchów
  • Trudności z utrzymaniem równowagi podczas przeskakiwania, wspinania się, huśtania, przy zmianie pozycji ciała
  • Awersyjna reakcja na dotyk
  • Osłabione reakcje obronne
  • Wrażliwość na metki, szwy, ściągacze
  •  Unikanie czesania, obcinania włosów, paznokci, mycia zębów, włosów, uszu
  • Nie preferowanie pewnych faktur, zabaw w piasku, malowania dłońmi,
  • Nadwrażliwa sfera w obrębie twarzy
  • Nieakceptowanie przytulania, masowania
  • Odruch wymiotny na widok pewnych faktur, na widok jedzenia
  • Nadmierne odczuwanie bólu w przypadku lekkiego zadrapania, urazu
  • Chodzenie na palcach

Bardzo ważna jest różnorodna i mądra stymulacja, która pozytywnie wpływać będzie na dojrzewanie układu nerwowego. Bez niej nie będzie prawidłowego rozwoju.

Dziecku jest wtedy w stanie pomóc rozpoczęcie terapii Integracji Sensorycznej, jest ona szansą na poprawienie jego funkcjonowania a tym samym jakości życia.

Terapeuta Integracji Sensorycznej,

Izabela Kanclerz – Nowacka