O tym co to jest integracja sensoryczna możesz poczytać tutaj: Co to jest Integracja Sensoryczna Wszelkie nieprawidłowości w odbieraniu bodźców nazywamy zaburzeniem Integracji Sensorycznej (SI). Jeśli dziecko przejawia, bądź ma zdiagnozowane zaburzenia Integracji Sensorycznej to najważniejsza jest terapia u specjalisty. Rodzice mogą także wspomagać terapię SI wykonując różne ćwiczenia ze swoimi dziećmi w domu. Nie tylko wspomoże to terapię, ale też dostarczy dziecku wiele radości. Co więcej, ćwiczenia są również wskazane dla dzieci, które nie mają zaburzeń sensorycznych. Integracja sensoryczna jest niewiarygodnie zabawna dla dzieci i stanowi niezbędny element rozwoju każdego dziecka. Terapia SI to przede wszystkim ukierunkowana zabawa umożliwiająca dziecku porządkować i organizować różnorodne bodźce. W ćwiczeniach ważna jest zabawa dla dziecka oraz to, by były wprowadzane stopniowo.
Jak za pomocą kilku prostych zabaw wesprzeć prawidłowy rozwój swojej pociechy?
1. Ćwiczenia wspomagające zmysł równowagi (układ przedsionkowy):
- Chodzenie po linie – naklej taśmę na podłodze w linii prostej i niech dziecko po niej chodzi, możesz nakleić także w inny sposób np. dwie linie do przodu, potem dwie linie w bok – zadaniem dziecka jest skakanie po nich (do przodu, bokiem, na jednej nodze lub na dwóch). Możesz dodać dziecku woreczek lub jakiś lekki przedmiot na głowę, aby z nim przeszło na drugi koniec linii.
- Bocian – stanie na jednej nodze. Zadaniem dziecka jest jak najdłużej utrzymać się w tej pozycji.
- Chodzenie po ławce, krzesłach ustawionych obok siebie. Pamiętaj aby zabezpieczyć podłogę w razie upadku.
- Tor przeszkód -biegnij, przeskocz, przeturlaj się, wdrap i znów biegnij. Możesz użyć do tego krzeseł, stolika, koca. Dziecko może przeturlać się po kocu, następnie pełzać pod krzesłem, potem wdrapać się np. na kanapę lub łóżko. Tor przeszkód można wykonać na podwórku np. narysować kredą linie, położyć jakiś przedmiot który będzie trzeba przeskoczyć itp.
- Bujanie się w kocu – razem z drugą osobą trzymając koc na którym jest dziecko bujacie kocem.
- Bieg po poduszkach ułożonych w tor.
2. Ćwiczenia stymulujące układ dotykowy:
- Dotykowe pudełko – W pudełku np. po butach lub w poszewce na poduszkę, umieść w środku różne przedmioty. Zadaniem dziecka jest zgadywanie jakiego przedmiotu dotyka.
- Zabawa w kąpieli – do wanny z wodą wsyp produkty sypie np. kaszę, ryż. zachęcaj dziecko do używania podczas kąpieli różnych rodzajów gąbek, mydeł i ręczników.
- Malowanie dłońmi, stopami – farbę przeznaczoną do malowania palcami możesz zmieszać z innymi materiałami, np. kaszą, piaskiem, ryżem itp. Stwórzcie też własną „farbę” z kisielu, galaretki czy pianki do golenia.
- Ścieżka sensoryczna – stwórz własną ścieżkę sensoryczną. Na kwadratowe kawałki drewna lub innego twardego materiału naklej np. kawałki gąbek, zakrętki od butelek, guziki, kawałek sztucznej strawy, kamienie, pompony, kawałek liny/ sznurka.
- Stwórz własnego gniotka – do balonika nasyp mąki ziemniaczanej i ozdób balon.
- Rysowanie palcem na plecach dziecka różnych wzorów a dziecko próbuje zgadywać co to jest.
3. Ćwiczenia wspomagające propriocepcję (tzw. czucie głębokie, dostarcza wrażeń z mięśni i stawów):
Siłowanie – usiądź na podłodze i powiedz dziecku „Spotkałeś na swojej drodze ogromny kamień, spróbuj go przepchnąć”.
- Przeciąganie liny z dzieckiem;
- Machanie i odbijanie – zachęcaj dziecko do zabawy rakietą tenisową, do badmintona itp.;
- „Taczki” – dziecko opiera dłonie o podłogę, a ty chwytasz je za uda i prowadzisz niczym taczkę;
- Turlanie – turlajcie się razem na kocyku, a latem z niewielkiej trawiastej górki;
- „Naleśnik” – ciasno zroluj dziecko w koc;
- „Bitwa na poduszki” – rzucanie się poduszkami. Możesz zrobić tunel z poduszek a dziecko próbuje się przez niego przecisnąć i przejść;
- „Paczka” – dziecko trzyma się za kolana w pozycji leżącej a inna osoba próbuje ją „rozpakować”, musi odkleić ręce, nogi itd.;
- Przepychanie się plecami – dziecko z drugą osobą próbują się przepychać siedząc do siebie plecami;
- „Posąg” – dziecko jest nieruchomym posągiem a druga osoba próbuje go przepchnąć (popychanie pleców, za ramiona, biodra).
Justyna Mieszkankowska,
pedagog, terapeuta SI