Diagnoza funkcjonalna służy do wielowymiarowego zbadania trudności występujących u dzieci, ale również do zgromadzenia informacji, dzięki którym jesteśmy w stanie zrozumieć przyczynę danego zachowania.
Po wykonaniu diagnozy funkcjonalnej terapeuta potrafi stworzyć program terapeutyczny, w którym zostaną opisane działania, mające na celu redukcję zachowań problemowych oraz wspieranie zachowań pożądanych.
Etapy diagnozy funkcjonalnej:
– zgromadzenie informacji na temat ucznia oraz zachowań problemowych,
– opracowanie planu terapeutycznego,
– ewaluacja.
Warto wiedzieć:
– diagnoza funkcjonalna opisuje funkcjonowanie dziecka w każdej ze sfer rozwoju: fizycznym, poznawczym, społeczno-emocjonalnym, językowym,
– diagnoza funkcjonalna jest procesem wieloetapowym, dokonywanym przez zespół przedstawicieli różnych grup społecznych, powiązanych z uczniem, takich jak: nauczyciel, psycholog, pedagog, logopeda,
– diagnoza funkcjonalna stanowi nierozerwalny cykl diagnostyczno-terapeutyczny: diagnoza służy terapii , a terapia pogłębianiu diagnozy i nadawaniu jej dynamicznego charakteru, co z kolei prowadzi do podejmowania nowych oddziaływań wspomagających.
Aleksandra Skorupska
pedagog specjalny